sobota, 14. mája 2016

Spoločenstvo drakov: Talon


Autor: Julie Kagawa
Originálny názov: Talon
Séria: Talon
Diel: prvý
Počet strán: 344
Rok vydania: 2015
Vydavateľstvo: Fragment

Pred dávnymi vekmi boli draci na pokraji vyhynutia. Legendárni drakobijci z Rádu sv. Juraja ich takmer vyhubili. Tí, ktorí prežili, sa ukrývali v ľudskej podobe. Ich počet pomaly rástol a moc silnela. Ubehli stáročia a draci sa pripravujú na okamih, keď ľuďom ukážu, kto je skutočným pánom sveta... Sledovať, začleniť sa, splynúť. Presne to má za úlohu dračie dievča Ember. Má za sebou základný výcvik a dokáže na seba vziať ľudskú podobu. Jeho budúcnosť je vopred naplánovaná: má poslúchať, nevyčnievať z radu a slepo plniť rozkazy. To všetko na rozkaz tajnej a nekompromisnej dračej organizácie s názvom Talon. Ember sa však s tým vôbec nestotožňuje. Zisťuje, že svet nie je len čiernobiely. Spoznáva utečenca, ktorý sa proti demagógii Talonu vzbúril, a tiež človeka, ktorý zasiahne jej srdce.
Je pravda to, čo jej celý život vštepovali do hlavy? Je Talon stelesnením dobra, kým ľudia sú zlí? Ember zisťuje, že dosiaľ vštepovaná "pravda" má veľké trhliny. Ako sa rozhodne? Vernosť Talonu či iný, nepoznaný osud?


Julie Kagawa je pre mnohých známa a obľúbená autorka. U Čechov známa knihami Železný král a Železná dcera a u nás ju preslávila jej najnovšia kniha o drakoch s názvom Talon. Čakali by ste, že to bude len ďalší nevydarený príbeh o drakoch, ktorý sa nakoniec aj tak sústredil na niečo úplne iné, ale opak je pravdou. Talon je zatiaľ najlepšia kniha o drakoch, akú som čítala. 

Mnohí by podľa anotácie mohli usúdiť, že je to nejaká kópia Draki. Ale nebojte sa, nie je. Áno, je to síce trochu podobné, ale kópiou Talon ani zďaleka nie je. Postavy máme rozdelené na tri tábory - Vojaci Rádu sv. Juraja, draky z Talonu a draci utečenci. A ešte ľudia, ale tí sú momentálne dosť nepodstatní. Naša hlavná hrdinka Ember, ktorá patrí pod organizáciu Talon, je poslaná do nášho - ľudského sveta - na akýsi tréning či výcvik. Whatever. Spolu so svojim bratom Dantem, ktorý bol mimochodom hrozne super a ja som si ho totálne obľúbila, sa nasťahujú k svojim novým ľudským pestúnom, ktorí spolupracujú s Talonom. Ember sa postupne začne začleňovať do spoločnosti, spozná svojich nových ľudských priateľov - Lexi, Kristin, Calvina a začne s nimi tráviť svoje voľné chvíle, bude sa učiť surfovať a užívať si život ako obyčajná ľudská tínedžerka. A samozrejme, to by nebola YA bez ľúbostného trojuholníku. Takže zrazu sa nečakane zjaví cudzinec, vlastne dvaja cudzinci - Garret a Riley, ktorí majú obaja obrovské tajomstvo. Riley mi žral nervy od začiatku, čo sa tam zjavil. Takže nie, jednoznačne nie Riley. Zostávam hrdou členkou týmu Garret. A je mi fuk, že po svete budú pobehovať malé ľudodráčiky.

Ten "sakramentský zhon" znamenal, že som skoro ani nemala čas pre seba. Chceli, aby som sedela, počúvala, učila sa, bola ticho, keď sa mi chcelo utekať, kričať, skákať, lietať. 


Príbeh bol rozprávaný z troch pohľadov - Ember, Garret a Riley. Emberin bol fajn, ako hrdinka nebola hlúpa ani zbabelá, rozmýšľala vcelku dosť triezvo, užívala si život, samozrejme, že mala ostrejší jazyk a často nadávala na mnoho vecí, ale ja na jej mieste by som robila asi to isté. Ember však nebola ničím výnimočná hrdinka, ničím sa od ostatných YA hrdiniek nelíšila a určite mi neostane v pamäti tak, ako taká Celaena alebo Rose z UA. Garretov pohľad som si totálne užívala, on bol inteligentný, silný, skvelý a božský a jednoducho super mužská postava. Riley bol idiot. Hej možno robil niečo pre dobrú vec a dobro ostatných, ale mne proste nesadol. A aj Dante mal svoj priestor, ale ten chlapec ma neskutočne sklamal. Bolo to ako: "Nieee, to nemôžeš urobiť. Lámeš mi srdce. Dante, zmeň saa." Takže, ako vidíte, tú knihu som vcelku dosť prežívala. Hneď vám poviem prečo. Autorkin štýl písania je absolútne svieži, pútavý a kapitolu ukončí vždy tak, že aj keď to nie je napínavé, aj tak chcete čítať ďalej, pretože chcete vedieť, čo sa stane s postavami, ktoré ste si tak obľúbili. Dej vôbec nestagnuje, nenájdete hluché miesta a do príbehu sú zapletené akčné momenty, obrovské intrigy aj u Talonu aj u Rádu sv. Juraja. Romantická zápletka sa rozvíja krásne, pomaličky, žiadne unáhlené: "Hm, poznám ho deň, ale milujem ho z celého srdca a bla bla bla..". Autorka dala priestor aj ostatným postavám, okrem Garreta a Rileyho. Môžeme viac spoznať Danteho aj Emberine kamarátky. Autorka taktiež myslí dopredu a najprv všetko naplánuje až potom to hodí na papier. A samotný príbeh je skvelo premyslený, prepracovaný, a nie odfláknutý a prvoplánovaný, ako bolo už spomínané Draki. A najdôležitejšia vec: Sú tu predsa draky!! A poviem vám, že toto bolo najlepšie dielo s drakmi, pretože autorka ich dokázala opísať a spracovať priam brilantne a nepchala do popredia zbytočnú politiku alebo zbytočné city hrdinky. Lebo príbeh je proste o drakoch a ona tam tie draky fakticky zakomponovala tak, ako to ľudia pred ňou nezvládli.

Aj keby som klamal. Aj keby - ak by som bol sám k sebe úprimný - vo mne niečo malé nadšene poskočilo pri predstave, že sa s ňou zasa uvidím. Niečo, čo som schovával v najtemnejšom kútiku svojej mysle, sa desilo a neschvaľovalo to, čo plánujem. 

Talon je nakoniec veľmi príjemným čítaním a verím, že autorka má prichystaných ešte mnoho prekvapení a tajomstiev. Či už o organizácií Talon, o Ráde sv. Juraja alebo o individuálnych postavách. Celý príbeh bol skvelý a prirodzený a bolo vidno, že postavy do ľudskej spoločnosti proste nepatria, aj keď sa postupne určite začleňovali. A s autorkou som určite ešte neskončila. Mám doma jej knihu Železný král a po tejto skúsenosti sa do nej pustím snáď čo najskôr. A vy dajte Talonu šancu, lebo draky sú úžasné! A ja budem dúfať, že vyjde aj pokračovanie.


Za knihu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Fragment.
Vy si ju môžete kúpiť TU

2 komentáre:

  1. Inak ja som tiež porovnávala Talon so sériou Draki, ale podľa mňa Talon je o dosť lepší. Neviem síce, ako sa to vyvinie ďalej, ale prvá časť sa mi zdala o dosť prepracovanejšia ako Draki. Okrem toho Julie Kagawa je super autorka. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To teda je :D ja som hrozne zvedavá ako to bude pokračovať a fakt sa teším :D no a Julie na mňa zapôsobila :D

      Odstrániť